Tuesday, November 27, 2012

Mulberry Fresh Dari Keluarga Berry


Tajuk asal entry ni telah ditukar kerana SA telah di tuduh tidak buat homework sebelum publish artikel..buat yang komen terima kasih diatas keprihatinan anda tetapi sila baca disclaimer dahulu sebelum nak hentam sesuka hati..SA hanya blogger yang menulis mengikut apa yang ada di depan mata bukan blogger khusus menulis tentang tumbuh-tumbuhan..kalau peelukan info tentang sebarang pokok sila refer ke website sepatutnya tau pihak FAMa...sekian terima kasih...


Korang pernah makan buah Mulberry yang fresh???
mest tak kan? apa rasanya ? 
masam2 manis..kalau yang kaler merah tu masam sket..kalau dah kaler gelap tu rasanya manis giler...
aku pun baru tau dari Pak Lang aku..di ada tanam sepokok la buah mulberry ni dan sedang berbuah lebat...mula2 x confident...tp bila dah ramai duk cuba makan kata sedap ..why not aku cuba kan...
memang sedap u olls....siyes..tp sayang ada satu pokok jer tepi pagar umah Pak Lang aku...

 geram tgok buah2 dia,....yg ni lom masak betul tau..
 sampai ke hujung dahan ada buah...
 tu yg hampir gelap tu dia baru nak masak..
 geram jer tengok kan?
 haaa..yang hitam tu dah masak ranum yer...
sama la mcm yang ni...

Semua tu habis aku makan sorang....tamak??xde makna..dah masing2 x nak makan kan..aku makan jer la..biar aku sorang jer cantik jelita..hahahaha...stement x leh belah kan...
khasiat mulberry korang google la sendiri...aku xde masa yang cukup nak compile kan kat sini...tp biasanya berry2 ni org buat jus kan?haaaaa...aku makan begitu saje....janji sodap....Pak lang aku geleng kepala jer..sapa suh rekomen kat aku kan..sure balik kampung jer aku kutip buah ni dulu....;)

Ada yang tanya betul ke ini buah mulberry?? kesahihan nya aku x tau la..dah itu Pak Lang aku bg tau...dia dapat benih dari kawan dia..lama gak amik masa berry ni hidup..pokok ni boleh hidup kat tanah Malaysia pun aku baru je tau...x tau la kat tempat lain....Pak Lang jaga pokok ni memang teliti...tp syg..cuma ada sebatang jer..dia nak biakkan melalui kaedah "tut"..tp masih belum berhasil...

27 comments:

  1. Akhirnya! Dapat tengok Acai Berry nieh.
    Org dok bising2 tapi taknak pon cerita macam mana rupanya benda ni sebenarnya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa...comel..sekali pandang mcm ulat bulu..kan?

      Delete
  2. Tak tahu pulah acai berry tumbuh kat malaysia...yg merah gelap tu memang nampak manis kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu yg pelik tu...tp my uncle said nak tanam pokok ni kena sabar..lama..

      Delete
  3. Acai berry ke? Bukan mulberry ke?

    ReplyDelete
  4. mcm blackberry plak....nie komen kat umah, ok jer plak..esok Ayu try kat opis..

    ReplyDelete
  5. tak pernah dengar and tak pernah makan pon buah ni. nampak cam sodappp je. nak jugak! :D

    ReplyDelete
  6. klu senang hidup.. boleh gak try tanam.
    hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. x pasti senang hidup ke tak...tp amik masa ukt hidup

      Delete
  7. oo baru tau pokok ni bleh tumbuh kat malaysia...

    ReplyDelete
  8. oooo ni ke yang orang proses buat ubat kurus tu eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk ubat kurus ke?aisey..tau makan semua buah dia...hahaha

      Delete
  9. As salam dear Parizan,

    Saya pun tak tau lah pernah makan ke tak... rasa macam pernah... tp yg confirm blueberry & raspberry mmg ada makan! Kat sini byk jual... Tak sangka berry2 gini leh idup subur kat Malaya! :)

    Patutlah cantik jelita...hehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa...belah2 sana banyak la agaknya kot Marya..maybe kat sana diorang panggil ngan nama lain..

      Delete
  10. Oh, ini ke pokok acai berry? Ade je kat umah mama aydin. Aydin suke betul makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. see...bau ckp..ada jer dan boleg tanam kat Malaysia...

      Delete
  11. Yg pasti, tgk bentuk nya, mmg ia dlm keluarga berry...mungkin betul ia acai berry....

    ReplyDelete
    Replies
    1. DZ, my firasat jugak mengatakan ianya dalam keluarga berry...

      Delete
  12. wah untunglah dapat merasa buah berry yang fresh camni..buh atas pavlova pun sodap

    ReplyDelete
  13. ini bukan acai berry, acai berry bentuknya dalam kategori blue berry, tapi ini mulberry.. mulberry ni byk manfaat dia, ambil daun2 nya, keringkan dan hancurkan, utk buat teh.. utk org kencing manis, dan darah tinggi.. buahnya byk manfaat.. sakit mata sakit urat.. nak kurus pun boleh.. ratah je buahnya.. nak tanam dia sgt senang, potong dahan2 dia dna cucuk je pada tanah.. kalau nak dia berbuah lebat, potong daun2nya selalu... :)

    ReplyDelete
  14. bukan acai sayang..tu mulberry..klu nk beli pokok acai berry email empire1000s@yahoo.com..

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah