Friday, March 29, 2013

'Sleep Paralysis' or Ditindih 'HANTU'

Aku baca Metro hari ni terbaca ttg ditindih hantu atau sleep paralysis ni....terpanggil nak kongsi ngan korang...sure korang pernah rasa mcm ni waktu tidur..seolah2 ditindih hantu kan...nak menjerit x leh...nak bergerak x leh..meh kita tgok kesimpulan dari kajian Sains:

Sleep Paralysis boleh berlaku apabila :

  • Tidur dalam posisi terlentang terlalu lama
  • Jadual tidur yang tidak menentu
  • tidak cukup waktu tidur
  • tidur dalam tekanan
  • pertukaran gaya hidup secara tiba tiba
  • orang berpenyakit 'Narcolepsy'(tidur secara tiba2 walaupaun ketika itu sedang bersembang
Menariknya isu ini, ianya sinonim dengan perkara mistik.
walaupun hisup dalam dunia moden, perkara seperti ini tidak lari dar masyarakat kita. memang tak dinafikan perkara ghaib susah nak disangkal melalui minda malah dalam agama pun ia adalah suatu perkara yang kita perlu percaya...


Sumber: HARIAN METRO


Korang pernah alami gangguan seperti ni? jom kongsi...

Pengalaman aku...selalu sgt..tgh sedap2 tido..tetiba mcm x leh bergerak..mcm kena himpit...adakal dapat buka mata terus ternampak satu lembaga besar dengan mata merah menghimpit aku...lawan mcm mana pun still x boleh bangun..dalam 15 minit mcm tu..segala ayat baca dalam hati pun dah jadi lintang pukang..mcm2 keluar..tp x tau mana satu betul mana satu salah..pernah satu ketika dulu..tgh sedap2 tidur tiba2 ibu jari kaki aku di tarik kuat..tersentak terus x dapat tidur...boleh dikatakan 2-3 kali sebulan mesti kena...now aku tidur mengiring...sebelah kanan dan sebelah kiri..so jarang terkena..kalau terlenatang sure kena tindih...menakutkan..

11 comments:

  1. Takut jugak macam tu ye AS...adakah kena mengena dgn sebab sebab kat atas tu AS

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut apa yang i baca td itu persepsi Sains..bab mistik x pasti...tp orang melayu kita sure akan fikir bab mistik dulu kan..

      Delete
  2. aku dulu pernah kena sekali...masa zaman belajar kat UiTM dulu...tak boleh gerak langsung dan tak boleh jerit...tapi sekejap je...beberapa saat je...mcm ko sampai 15 minit...scary betul...huhu...

    mungkin masa tu aku stress nak exam...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku x ingat lain ingat mati jer la..merudum semangat bila dapat lepas tau...aku x leh lupa mata merah ngan lembaga hitam tu..taip ni pun meremang bulu roma..

      Delete
  3. ohh adda pun ada baca td...adda pun pernah 2x kena..tp saya kejap jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. caner u oll boleh kena sekejap eh..SA kalau kena sure lama...

      Delete
  4. takut bila kena mcmtu tp so far alhamdulillah x pernah kena...

    ReplyDelete
  5. rajin kena la akak..
    bila kena tu smua jadi x menentu..
    penah skali ternampak bygngan wanita ngan siong..
    ntah la mainan tidur atau apa.. yg pasti bila boleh gerak bgun mesti terus bgun tidur tempat lain,
    lari g tidur dekat mama.. hahaha

    ReplyDelete
  6. ..pnh terbaca psl sleep paralysis ni dulu..pastu rs lega sikit..xde la asik pk kne 'tindih'...tp xmustahil, sbb perkara ghaib tu mmg ade..

    ReplyDelete
  7. saya akan kena macam tu bila tido dekat tempat baru, contohnya rumah saudara mara yang jarang saya datang.

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah