Sunday, May 3, 2015

Jakarta Trip 2015 > Old Town Jakarta & Batavia Cafe



Hi korang....Selamat berhari minggu....jom sambung entry Jakarta sementara aku ada masa nak update tentang ni...giler trip Bulan February sampai masuk bulan May aku x habis lagi update tentang trip ni...

Sekitar Jakarta memang banyak Museum eh korang kalau nak tau, sebabnya banyak bangunan2 lama yang akan di kekalkan untuk in dustri pelancongan Jakarta...cuma sayang aku x sempat explore je...masa amat2 mencemburukan aku...next kalau nak pi kena pergi lama sikit maybe 5 days trip ke kan....


Museum seni pupa dan keramik atau Museum Seramik...x sempat masuk sebab dah tutup



area kota lama ni memang bersih dari pengemis...



Permata iaitu perpustakaan bergerak



Pos Indonesia...so aku dah tau dah memang bangunan2 lama ni di jadikan tempat2 berurusan seharian diorang dan juga pejabat2 kerajaan...



kat dataran kota lama ni ada disediakan basikal untuk di sewa...comel..macam2 kaler siap ada topi bagai...ramai gak pelancong yang sewa..kalau aku reti bawak basikal memang aku sewa ni..hahahaha



Pemuzik jalanan / buskers...diorang ni tak dibenarkan mengambil duit dari mana2 orang...ada yang jaga tau kawasan ni...suara mereka sangat2 best..so tugas mereka hanya menghiburkan dengan percuma...



accessories yang di jual...tp x beli pun sebab mahal...kawasan pelancong kan...memang agak mahal sikit...


Penat jalan aku masuk kejap kat Batavia Café...antara Café yang terkemuka di Jakarta...



Batavia Café ni memang sangat2 klasik...interior design café ni memang menenangkan walau lebih kepada interior zaman Inggeris...penuh dengan photo2 di dinding..dan café ni ada 2 tingkat sebenarnya...



Suasana dalam café ni...korang tengok dan korang nilaikan....




Salah satu sudut dalam café Batavia



First time aku minum kopi luwak...kopi yang penuh kontroversi sebab aku up gambar ni kat FB..giler banyak aku dapat komen...ada komen yang baik dan x lepas jugak dari komen mengutuk...kononnya kopi luwak ni di khuatiri kehalalannya...sebelum minum aku memang google dulu..dan hasilnya memang kopi ni disahkan HALAL oleh Majlis Agama Islam Malaysia dan Indonesia..ramai jugak yang minum kopi ni khususnya blogger2 dari Malaysia...



Kemudian hujan masih lagi lebat kat luar...pukul 7 malam dah macam pukul 9 malam...lepak lagi dan layan plak Cuppuchino...harga untuk 2 minuman ni RP190000 ..mampu minum kopi ratus ribu???hahaha.. convert duit Malaysia bape puluh hengget je...



amik gambar sendiri guna timer camera...



satu sudut ada pentas...sayangnya xde show plak...



Suasana agak suram dalam café ni sesuai dengan tema inggeris style diorang..sebab dulu kawasan ni kawasan jajahan Inggeris kan so diorang kekalkan untuk tujuan pelancongan...



Antara gambar2 yang sempat aku snap...x tau la sapa dalam gambar ni...



Tangga untuk ke tingkat atas....pun aku x sempat explore...


So far aku rasa trip backpackers ni bagus tau...korang nak kemana2 boleh terjah je...hehehe....cuma kena plan la....cerita hari ke 2 di Jakarta x habis disini sahaja...ada lagi satu aktiviti waktu malam...aku Berjaya ke International Wedding Festival di Indonesia International Convention Centre...memang wow betul aku Berjaya sampai ke situ dengan naik taxi je...aku amik masa selama 40 minit nak sampai sebab as usual Macet di mana2....

Tunggu ye...ada lagi sambungan trip ni....

see ya next entry.....


15 comments:

  1. mmm... bagus dapat melawat negeri org ni suria.
    ada bawak balik ole2 tak?

    ReplyDelete
  2. banyak tempat-tempat menarik di jakarta tu kan kak..best la kalau dapat jenjalan kat sana..

    ReplyDelete
  3. besnya jln2...tak pernah lagi sampai ke indon...huhu

    ReplyDelete
  4. seronoknya AS jenjalan tempat orang. tentang kopi luwak tu, kalo dah disahkan halal, minum pon tak pa. pedulikan komen orang lain tu,.

    ReplyDelete
  5. kaknoor belum pernah sampai lagi di jakarta ni, macam best jugak, tunggu lah suatu hari kalau ada rezeki pasti nak gi jugak ni

    ReplyDelete
  6. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  7. oh, ada orang komen banyak2 kat blog kita eh :P

    wah, p jakarta ke... bagus betul tempat tu siap cakap jangan kasi wang dekat pengemis. kat sini ada ke?

    cool giloss tempat tu. luwak kopi dari binatang tu kan. asal lak haram? -.- binatang tu kan makan kopi je... ler..

    ReplyDelete
  8. bestnya..bla la blh g sana..:)

    ReplyDelete
  9. klasik sungguh cafe ni kan..

    ReplyDelete
  10. seronoj dpt pusing Jakarta..buskers kiranya boleh tunjuk bakat je la kan..tak dpt nak buat duit..terbaiklah cafe ni..patutlah secawan kopi harga puluhan ringgit

    ReplyDelete
  11. hujan² layan kopi memang best kan.

    ReplyDelete
  12. ai suka tempat yang macam tu.. tempat2 bersejarah.. ;)

    ReplyDelete
  13. cantik basikal tuh warna warni gitu.. tak sangka meraka memang jaga bangunan warisan macam nih..

    ReplyDelete
  14. g jakarta last year xhbs jalan. huhuu

    ReplyDelete

Heyy Gojes..Any Comment????
Comment Yang Elok- Elok Aje Ye......

Suria Amanda Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah